Aan het woord: Marc Holleman van Drieklomp Financieel Adviseurs

 

Geregisseerd en Geregeld, dat is de nieuwe marketingslogan van de afdeling financieel advies van de Drieklomp Groep . Directeur Marc Holleman van Drieklomp Financieel Adviseurs legt uit wat zijn afdeling voor (potentiële) klanten kan betekenen.

Waar bestaat jullie dienstverlening uit?

“Wij hebben twee takken van sport waar wij veel in doen: de verzekeringsmarkt, zowel particulier als bedrijfsmatig, en de hypotheekadviesmarkt. Wat wij kunnen bieden varieert onder meer van de rechttoe-rechtaan particuliere inboedel-, opstal- en aansprakelijkheidsverzekering tot en met specialistische verzekeringsmogelijkheden voor bijvoorbeeld rietgedekte landhuizen, exclusieve inboedels, kostbaarheden en kunst. Daarnaast zijn wij ook actief binnen de zakelijke markt. Daarbij moet je denken aan complexe aansprakelijkheidsverzekeringen, zoals bestuurders- en beroepsaansprakelijkheid, maar ook aan het verzekeren van inventaris of bedrijfsschade. Tevens bieden wij onafhankelijk hypotheekadvies. Neem bijvoorbeeld een ondernemer die via Drieklomp Makelaars en Rentmeesters of een andere partij een huis heeft gekocht. Hij kan van onze adviesdiensten gebruik maken. Dat doen we van A tot Z, dus vanaf de eerste inventarisatie, totdat hij bij de notaris de deur uitstapt. Daarna volgt vaak ook nog een stuk beheer en nazorg. En wanneer hij zegt: ik wil het liefst één aanspreekpunt, iemand die alles voor mij regelt, dus ook de hele verzekeringspropositie eromheen, dan kunnen wij dat ook bieden. Want onze klanten zijn vaak mensen die of heel druk zijn of heel druk zijn geweest en niet meer druk willen zijn. Wij bieden deze klanten dan heel korte lijnen.”

Alle zorgen worden uit handen genomen…

“Klopt. En wij kennen onze klant, daar ligt onze kracht. In intermediairsland zijn wij de private bankers, zoals je die uit de bankenwereld kent. Het is niet van 0900, toets 3, toets 7, en dan kom je bij de juiste persoon uit. Ons team bestaat uit 7 mensen en wij weten precies welke klant bij wie hoort. Daarbij hanteren wij altijd het ‘vier-ogen-principe’. Mocht een klant van mij vragen hebben, maar ik ben er niet, dan hebben we altijd iemand in huis die zijn situatie ook goed kent.”

Hoe gaan jullie te werk, en wat is daarbij belangrijk voor jullie?

“Wat heel belangrijk is, is dat wij onafhankelijk zijn. Wij staan onafhankelijk in die adviesmarkt, dus aan inkoopzijde zijn wij niet gebonden aan welke partij dan ook. Ik zeg weleens: wij kunnen iets bieden wat de bank niet kan en dat is een keuze. Want het kan zijn dat een klant bij mij aanschuift voor een hypotheek en dat wij bij een bank terecht komen, maar het kan ook zijn dat we bij een verzekeraar terecht komen en dat we de risicoverzekering weer bij een andere maatschappij afsluiten. De logo’s maken ons niets uit, als het maar goede partijen zijn. En goede producten. En zo bouwen we als het ware ons eigen hypotheekproduct.”

Echt op maat…

“Ja, en dat doen we op verzekeringsgebied ook. Als een klant bij ons komt voor een eenvoudige particuliere verzekering, dan zijn er diverse maatschappijen die daar goede producten voor hebben. Maar komt hij met een specifieke vraag op het gebied van beroepsaansprakelijkheid, dan komen wij waarschijnlijk bij een heel andere maatschappij terecht, omdat die daarin gespecialiseerd is. En daarin zijn wij sterk. De klant komt met een probleemstelling, met een vraag, die hij af wil dekken op verzekeringsgebied, en wij weten bij welke partijen wij moeten zijn en welke partijen wij hiervoor met elkaar moeten vergelijken.”

De slogan ‘Geregisseerd en geregeld’ is dus heel passend…

“Ja, wij zijn de specialisten in het segment waarin onze klanten zich bevinden, zeg maar de bovenkant van de markt. Onze klanten zijn vaak zelfstandig ondernemer, en wij spreken hun taal, wij weten wat hen beweegt en wat zij belangrijk vinden. De relatie met onze klanten is ook niet kortstondig, wij kennen onze klanten vaak al jaren. Vooral bij verzekeringen is er regelmatig contact, maar ook bij hypotheken is er behoefte aan nazorg op de lange termijn. Wij kunnen dit bieden. Voor een bepaald bedrag per jaar kan de klant met al zijn vragen op het gebied van zijn hypotheek bij ons terecht. Bijvoorbeeld: loont het om een boete te betalen en mijn rente opnieuw vast te zetten? Moet ik mijn rente gaan middelen? Is het raadzaam een deel van mijn hypotheek te verstrekken vanuit mijn eigen bv? Of: ik wil extra gaan aflossen, kunnen jullie me daar meer uitleg over geven?” Voorheen was dit anders, toch? “In het verleden was daar een stuk doorlopende provisie voor waar dat uit betaald werd. Maar dit is niet meer zo. Sinds 2013 heeft de AFM (de Autoriteit Financiële Markten – red.) nieuwe richtlijnen opgesteld voor advies en bemiddeling op het gebied van complexe financiële producten. De kosten voor een intermediair worden nu niet meer vanuit de doorlopende provisie betaald. Als een klant bij ons voor hypotheek komt, dan krijgt hij van ons een factuur voor advies en bemiddeling en wij krijgen van de bank of verzekeraar waar de hypotheek vandaan komt geen euro meer vergoed. Dit maakt het transparanter en dus duidelijker voor de klant. Want wij spreken aan de voorkant samen af wat de dienstverlening gaat kosten, en dat past of dat past niet, maar de klant heeft niet meer het gevoel van: wat verdienen ze eigenlijk aan me?”

Helder, duidelijk en persoonlijk contact…

“Ja, zo zou je mijn werk wel kunnen beschrijven. Onze klanten zijn vaak heel druk, hebben veel aan hun hoofd. Dus ze willen niet nog een keer na moeten denken of het klopt wat hun adviseur zegt. Ze willen daar blind op kunnen varen. Wij begrijpen dat. Net zoals wij begrijpen dat iemand graag een lange periode met dezelfde adviseur schakelt. Wij hebben een stabiel team met weinig wisselingen. Ook dit versterkt het persoonlijke in onze dienstverlening.”

http://www.drieklompfinancieel.nl/

U kunt niet (meer) reageren.